Hm

Hm. Hm. Hm. Lillknäpphästen har varit hos tandläkaren. Som upptäckte att tuggytan på en tand på var sida i käken, men mest på vänster sida, var helt nedskavda (säger man så om tänder?) och glatta. Tänder skall inte vara jämna och glatta på tuggytan. Så. Tandis frågade vad vi har för bett. Jag sprang och hämtade och hon provade det på den sederadade hästen och upptäckte att bettet var dels för brett och att det dels låg an på dessa två tänder. Så. Tänk att du har en tand som det tex är hål i och du lägger staniolpapper på den tanden. Vad händer då? Jo - du grinar illa och ryggar tillbaka. Det gör ju ont och ilar så in i norden! Riktigt obehagligt är det. Så. Hur har det då känts för lillhästen i munnen? Precis lika obehagligt och ont. Fya. Så. Nu har jag lånat ett bett som är 1cm kortare och tredelat. Och lillhästen kändes helt annorlunda i munnen idag! Sa ridlärarinnan! Jag griper efter alla halmstrån jag kan ta, men han verkade annorlunda idag. Och dottern red. Heja! Men min plan står fast. Vi skall skicka honom på träning och det kommer att ske. Och nu får vi se vad det kan bli för framsteg efter det här med bettet. Håll tummarna! Söt är han illa fall. Här som liten bebis.

Kommentarer:

1 Amanda CL:

Nej men gud vilken liten sötis!!!
Hoppas det blir bättre med det nya bettet!

Kommentera här: