Jamen dåså.

Nu är lilla fröken fräken uppsagd. Men jag var snäll så vi har sagt att hon sa upp sig för att hon inte tyckte att hon passade. Och så var det ju. Sådana samtal är inte så kul men någonstans så tror jag nog att personen i fråga själv känner - det här är inte rätt. Men man vill/vågar inte erkänna för sig själv att så är fallet. Vilket är synd. Hur som helst. Nu är hon borta och jag är enormt lättad. Och har lärt mig många saker av detta. 1. när det inte känns rätt, riv plåstret på en gång, vänta inte. 2. boka alltid 3 månaders samtal, på en gång vid anställning. 3. ha uppföljningar. 4. prata inte med de andra i din personal om personen ifråga även om du känner att personen tycker likadant som du upphöjt till 100. 5. va inte mesig - det är du som bestämmer och vet hur du vill ha saker och ting och om det inte funkar, ta upp det på en gång. Ge dig inte. Det knepiga nu är att fröken fräken ber mig vara referens och skriva intyg vilket jag har gjort. Men det var enormt luddigt…….och om de är duktiga rekryterare och läser mellan raderna ser man att nja, hon fick inte så bra referenser. För det kan bli så fel. Och att hänga ut en 22 åring kan förstöra mycket i livet. Inbillar jag mig iaf.

Kommentera här: