Snö

Det snöar - igen. Inte de där stooora snöflingorna som kommer ner och inte i samma mängd som tidigare, men det snöar. Och är kallt. Minus 12. Och iom att det blåser kraftiga nordliga vindar blir det som minus 19 ute. 
Jag är mest förundrad, vi går in i mars månad idag, och i februari kom vintern. Likadant förra året. Fast det var inte alls lika mycket snö då.
Det är som att alla årstider har förskjutits en-två månader.
På sommaren blir det sådär riktigt varmt i augusti, och då har man börjat jobba igen.
I Spanien har det varit kallt och varmt om vartannat och nu regnar det.
Det är vi människor som förstör vårt ozonlager och vi ör inte så rädda om denna planet som vi borde. Märks inte bara på väder och vind utan såklart också på att vi konsumerar massor. 
Jag vet inte riktigt - det här borde väl egentligen vara lätta saker; sluta handla och måste du handla - handla på second hand. Bidra till en bättre värld genom att sluta äta kött. Hjälper oss minska metangasutsläpp och vatten produktion. Om du ska äta kött, ät vilt.  Ät mer frukt och grönt - men dessa kommer ju definitivt inte från Sverige under vintertid. Ät efter vilken säsong vi har. 
Man kan börja tänka lite och ifrågasätta; behöver jag verkligen köpa detta? Eller kan jag  välja att äta en bakad sötpotatis gratinerad med fetaost och en matig sallad istället för köttbiten? 
Lätt är det inte. För vi lockas av saker dagligen via media och sociala kanaler. Och man vill ha. Och äta en god köttbit.
Iallafall jag. Men jag har lovat mig själv att tänka till innan jag trycker på "köpknappen".
(null)









Kommentera här: